fbpx
Vent venligst
Menu
Land:
Danmark
By:
Holbæk
Adresse:
Skipperstræde 1, 4300 Holbæk
Email:
hello@webbryggeriet.dk
Telefon:
+4549400555
Guide: #BlivSynligMedTagging

Guide:
#BlivSynligMedTagging

december 2, 2021
Scroll ned

SEO er alfa omega i forhold til at opnå den højeste rangering og derved placeringen som det mest relevante søgeresultat på Google indenfor det du tilbyder. Det vil sige det øverste link på første side, som bliver foreslået.
Sociale platformes algoritmer – såsom Facebook, Instagram og Twitter – fungerer ligeledes ved at præsentere opslag efter bedste og største relevans på brugernes forespørgsler. I sidste ende vil succesfuld (hash)tagging også have betydning for din kontoers placering på Google og Google-billeder, hvis billeder som f.eks. reklamer eller kunst indgår som del af det du tilbyder.

Less is more

Det kan være virkelig fristende at tilføje så mange hashtags som overhovedet muligt for at være sikker på at ens tweets eller Facebook – og Instagramopslag o.lign. bliver set, men som tommelfingerregel har du kun brug for 8 præcise kernetags på dine opslag. Som mange andre aspekter i livet så er det kvaliteten som er vigtigst og ikke kvantiteten. Hvis du føler at det stadig ikke er nok, så kan du sagtens tilføje nogle flere – måske en eller to som bringer dig tættere på din målgruppe – men hold det til et minimum (læs nedenfor).

Konkret og kontinuerligt

For at nå ud til flest mulige og skabe trafik til dine kontoer så skal algoritmen fodres med informationer om hvad du tilbyder. Jo mere præcist du kan gøre det med både brede og specifikke termer indenfor dit område jo bedre, for det er relativt nemt at gøre søgemaskinen forvirret over hvad du egentlig foretager dig. #typiskteknologi      
Derudover vælg mellem 1-8 ord (ord skal her ses i forhold til hvordan hashtag skrives) som du gerne vil benytte og brug dem fast i hvert opslag du lægger op, så du skaber en rød tråd. Over tid vil f.eks. instagram og Google koble forbindelse mellem dig og de tags du har valgt.
Her er nogle eksempler på præcise tags:

  • Kategori
  • Emne
  • Type af produkt du sælger eller viser
  • Produktnavn
  • Land
  • Dit virksomhedsnavn/kunstnernavn
  • Samarbejdspartnere ( Se inklusion gennem tagging)
  • Hvad kan ses? – Det her er primært i forhold til billeder. Hvis det er et landskabsbillede så tilføj bl.a. #landskab. Hold det til få og konkrete.      

Gå efter toppen

Web 2.0 (En samlet betegnelse for alle sociale platforme på internettet) skal ses som en levende organisme, hvor at forskellige ord eller tags hurtigt kan veksle i popularitet dag for dag – alt afhængigt af brugernes interaktion med dem. På Twitter kan du som iværksætter, virksomhed, kunstner m.m. med fordel holde løbende øje med hvilke tags som trender for tiden. Hvis du lægger mærke til nogen med relevans til hvad du laver eller tilbyder så hop med på vognen og du vil med garanti opleve et lille midlertidigt boost, som du kan arbejde videre med. Du skal dog være forberedt på at du ofte vil være nødt til at handle hurtigt for at bibeholde dine nye følgeres interesse.

På Instagram fungerer det en smule anderledes, men det er stadig samme princip. Når du går i gang med at oprette et opslag og begynder at skrive et hashtag bogstav for bogstav, har du måske lagt mærke til at der dukker en forslagsliste op baseret på de bogstaver eller ord som står der.
Ude i højre side af listen vil der blive vist to forskellige ord:

  • senesteHvis du tidligere har tilføjet hashtags som begynder med f.eks.st’ så vil den vise disse som de første muligheder.
  • offentlige opslag.– derefter kommer nye forslag som også begynder med ‘st’.

Antallet af offentlige opslag som eksisterer med et givent hashtag er i dette tilfælde det man skal fokusere på. 
Et hashtag som har meget få opslag betyder at det ikke er noget som den generelle bruger normalt vil søge efter eller benytte medmindre der er et formål såsom konkurrencer, giveaways o.lign., som kræver et selvstændigt hashtag. Det kan også være personligt i form af virksomhedsnavn og produktnavn osv. (det vender vi tilbage til senere).
f.eks. har #style på nuværende tidspunkt indgået i 596.728.632 opslag, hvilket alene vil resultere i at alles opslag drukner.
Derfor vil vi anbefale at benytte en god variation af meget populære, moderate og personlige tags i dine opslag for at dække fladen bedst muligt. 

Unikt er guld værd for dit fælleskab

Når det andet er sagt, så er personlige og unikke hashtags vigtige fordi de er med til at separere dig fra alle andre. I ovenstående nævnte vi at den generelle bruger nok ikke vil interagere med hashtags  som giver få opslag – men dine følgere vil.


Hvis du giver dit etablerede fællesskab nogle specifikke hashtags de kan bruge (virksomhedsnavn, kunstnernavn osv. samt produktnavne), så vil de også inkludere dem i deres opslag, hvis de har modtaget noget fra dig, mødt dig fysisk eller det kan være produktanmeldelser af et specielt produkt – og hvis du skulle have flere forskellige produkter så giv dem et hashtag hver.


Dertil er der jo også de konkurrencer, giveaways og andre events som du vælger at holde. Den mest standard måde at afholde de to førstnævnte på er at de faste følgere og nye potentielle følgere skal tage et screenshot af dit opslag (eller måske har du et reelt billede forberedt) og lægger det op på deres profil med et hashtag du har valgt til lejligheden. 
Som en mindre kendt virksomhed, kunstner etc. vil det nok kræve lidt tålmodighed og arbejde, men giv ikke op! Det vil komme.

Det er værd at tage i betragtning at et hashtag kun er “ubetydelig” indtil den vokser i størrelse og her kan vi vende tilbage til den røde tråd gennem dine opslag. For jo mere du selv bruger et hashtag jo flere opslag tilføjer du selv til det. Ligesom at når du gradvist får flere følgere, så vil de også bidrage til vokseværket.

Her er nogle forslag til hvordan du kan skrive de forskellige typer tags med udgangspunkt i webbryggeriet:

  • Virksomhedsnavn: #webbryggeriet / #Wbr
    Hvis du har en bindestreg (-) i dit navn, så er du nødt til at bruge enten underscore (_) eller skrive det i et ord for ellers bliver det ikke anerkendt af algoritmerne som et hashtag
  • Produkter: #Wbrmarketing 
    Hvis det er noget som andre også tilbyder, så sæt dit virksomhedsnavn foran. Hvis det f.eks. er parfume og det har et unikt navn så behøver du ikke at skrive mere end det.
  • Konkurrencer/Giveaways/Events: #Wbrgiveaway2021, #Wbr200f #Wbrdecember2021
    Søg lidt rundt efter hvad der passer bedst til dit event, for der er utallige måder tags kan skrives på. I forhold til tal vil man på internet forkorte tusind som kilo ( #Wbr2kf) og derefter millioner som (#Wbr2mf).    

Inklusion gennem tagging

Samtlige sociale platforme har allerede i forvejen en person-tagging funktion, hvor du kan tilføje dem direkte på billedet ved hjælp af en tag-knap og de valgte personers navne dukker op, når man e.g. lader musen hvile på det. Men der er også andre måder du kan lave persontagging på og hvor det i visse tilfælde passer bedre i konteksten.

@ kender du måske nok fra Facebook, når du har villet gøre et familiemedlem opmærksom på et opslag eller ville fremhæve en person i kommentarerne. Men ligesom person-tagging funktionen, så er @ også universal for mange af de andre platforme til at tagge andre med, bl.a. Instagram og Twitter.
Derudover er der også hashtags som vi kender. Hvis din omgangskreds og partnere ligesom dig selv har lavet personlige tags, så benyt dig endelig af det. 

Begge dele virker simpelt, men det er et ret stærkt værktøj. Her er to eksempler;

  • Samarbejdspartnere – her vil @ og # være fantastiske at bruge
    F.eks. udviklet i samråd med @virksomhed #virksomhed
  • Fremvisning eller brug af en persons værk (ophavsret)
    F.eks. Skabt/skrevet af @Sophia #WbrSophia, Alle rettigheder til billedet tilhører @kunstner #kunstnernavn

Hvor er den bedste placering?

Der eksisterer som sådan ikke nogen klare retningslinjer for hvor man skal placere hashtags henne. Det afhænger på mange måder også fuldstændig af hvilken type opslag der er tale om – er det hashtags som er vigtigst at se eller er det teksten?


Her hos Webbryggeriet vil vi anbefale at du prioriterer teksten først og placerer alle tags i bunden, fordi de jo primært kun er blevet tilføjet for at skabe synlighed på dine opslag.

Hvis du på et tidspunkt oplever at dine tags vil passe bedre ind hist og her gennem din beskrivelse, så skal du endelig gøre det.

God tagging fornøjelse!

Posted i Marketing, WebTags: